Laos: Met de slowboat naar Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Renee Willemsen - WaarBenJij.nu Laos: Met de slowboat naar Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Renee Willemsen - WaarBenJij.nu

Laos: Met de slowboat naar Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Renee

11 Oktober 2016 | Laos, Luang Prabang

Sabaidie,

Vanaf Chiang Rai hebben Michelle en ik de bus genomen richting Laos. Na een rit van ongeveer 3 uur kwamen we bij de grensovergang van Thailand / Laos aan. Hier beland je echt letterlijk in niemandsland, omdat het dus ongeveer 1 km land tussen de 2 landen is. Het ging eigenlijk allemaal veel makkelijker dan gedacht. De bus chauffeur liet ons uistappen bij de grensovergang van Thailand, waar je dus moet aantonen dat je het land uitgaat. Hij vertelde dat ik vandaag het land moest verlaten, dus gelukkig zonder boetes of gevangenis bezoeken het land mogen verlaten. Na ongeveer 1 km rijden kwamen we bij de grens van Laos aan. De man die de visa verzorgde lag lekker te slapen dus die moesten wij even wekken om te vragen of wij een visum bij hem konden regelen. Uiteindelijk mochten we de grens over en nu kon dan ook echt het Laos avontuur beginnen. Na hier gepint te hebben was ik dolgelukkig, voor het eerst in mijn leven ben ik namelijk MILJONAIR!!! Wel weer even wennen met het omrekenen, aangezien ik net gewend was aan de Thaise bath. De rest van de dag was eigenlijk vrij relaxed. Zo heb ik direct een Thaise simkaart geregeld, zodat ik weer bereikbaar ben. En geloof mij de mensen hier zijn meer mobiel verslaafd dan ik. Ook hebben we alvast tickets voor de boot gekocht.

Mijn eerste indruk van Laos: De natuur is wederom erg groen en heuvelachtig. Er wordt gelukkig weer rechts gereden. De mensen zijn super vriendelijk en zien er wat minder spleetoogachtig uit. En de kinderen hier zijn echt om op te eten! Ook merk je gelijk dat het hier veel minder toeristisch en ontwikkeld is dan Thailand.

Gelukkig hadden wij onze boottickets al en hoefden wij ons geen zorgen te maken over goede plekken en konden wij dus uitslapen. Meerdere mensen adviseerden ons om de slowboat richting Luang Prabang pakken. Dit is een boottocht van 2 dagen over de Mekong. De eerste dag vertrok de boot om 11 uur richting het eerste plaatsje Pakbeng. De tocht is echt adembenemend mooi, zo krijg je gelijk een goed beeld van het landschap in Laos. Ook zie je regelmatig andere boten voorbij varen, waaronder de fastboat. Super grappig om te zien, want iedereen in die boot draagt een scooterhelm. Na een tocht van ongeveer 6 uur waren wij bij het tussenstop plaatsje Pakbeng. Hier werden wij opgewacht door een groep bedelende kinderen en mensen die guesthouses aanboden. Na een lange boottocht was dit wel even een enorme shock. Je merkte gelijk dat hier wat meer armoede is en ik pakte gelijk mijn tassen goed vast. Snel zijn we uit de menigte gelopen en zijn we op eigen houtje opzoek gegaan naar een slaapplek voor die avond. Uiteindelijk hadden wij een super leuk en schoon guesthouse gevonden. Er was echt werkelijk niks te doen in dit dorpje, dus in de avond hebben wij wat gegeten bij een Indiaas restaurant en zijn we daarna lekker naar onze kamer gegaan.

Op dag 2 van de boottocht vertrok de boot al om 9 uur. Deze dag zou de boottocht er alleen 8 uur over doen. Het eerste stuk was nog mooier dan de dag ervoor, alleen 8 uur stil zitten en niks doen is zoals jullie weten echt niks voor mij. Maar met mijn boek, muziek en mede backpackers ben ik deze dagen gelukkig goed doorgekomen. Aan het eind van de middag kwamen we dan eindelijk in Luang Prabang aan, althans dat dachten we. Echter werden we 10 km van het centrum gedropt en moesten we vanaf hier de tuk tuk naar het centrum pakken. In het hostel aangekomen vroeg een kamergenoot van ons of wij mee gingen naar de Mount Phausi om zonsondergang te bekijken. Dit was nog een behoorlijke klim en het zweet stond mij dan ook letterlijk tussen mijn bilnaad. Met honderden andere toeristen hebben wij hier de zonsondergang bekeken en de zon kreeg zelfs een applaus toen die onder was. Jammer dat ik dat niet kreeg toen ik boven de top had gehaald.

De volgende dag hebben wij op z'n Nederlands de stad verkend. Met de fiets hebben we verschillende tempels bezocht en zijn we met de boot naar het platteland gegaan. De boot zette ons af aan de rand van een pier en vaarde snel weg. Daar sta je dan op een enorme helling met je fiets. Je moet je voorstellen dat wij daar dus staan tussen de struiken en planten en dus die fiets de berg op moeten zien te krijgen. Dit was een behoorlijke uitdaging, maar het is ons gelukt! Super leuk om eens echt tussen de locals te fietsen en wandelen. Ik heb nu een veel beter beeld van het echte leven in Laos. Ik moet zeggen dat ik het qua armoede en voorzieningen allemaal toch best mee vind vallen. Iedereen heeft hier namelijk gewoon een smartphone en de huizen zien er ook gewoon prima uit. Wel wat basic, maar ik had het erger verwacht. Tijdens het wandelen konden wij namelijk af en toe naar binnen gluren en werden wij door iedereen vriendelijk begroet. Ook liepen we langs een schooltje en alle kindjes kwamen kijken en zwaaien, zo lief! Op de terugweg belandde wij op de ferrie met alleen maar locals, die allemaal contact met je proberen te maken. In de avond hebben wij met 5 Nederlands meiden gebarbequed. Het leek een beetje op gourmetten en was super gezellig. Vervolgens hebben wij bij een super hippe tent (Utopia) een drankje gedaan. Dit ligt afgelegen aan een rivier en is een echte verzamelplaats voor backpackers. Het sluit hier allemaal alleen nog eerder dan in Thailand, namelijk om 11 uur en daarna gaat het dan nog door in een bowlingcentrum. Dit wilden wij ook wel 1x mee maken, dus gingen wij met een groep ook die kant op. Na flink wat drank werden de ballen linkshandig, achterstevoren en met een dansje gegooid. Wat was dit hilarisch, maar 1x is ook echt genoeg.

Aangezien Luang Prabang o.a. bekend staat om haar mooie watervallen hebben wij de volgende dag met 2 Duitse jongens en nog 4 meiden de Kuang Si en Tad Sae watervallen bezocht. De blue lagoon is er niets bij, zo adembenemend mooi om dit met je eigen ogen te kunnen zien. Eerst heeft onze privé tuk tuk chauffeur ons naar de Kuang Si watervallen gebracht. Om deze te zien moet je eerst door een soort beren opvangcentrum wat al super leuk was om te zien. Daarna kwam je uit bij de verschillende etages van de waterval. Overal kon je bijna een frisse duik in het water nemen. Uiteindelijk kwam je uit bij een enorme waterval. Ik wilde dit alleen ook graag vanaf bovenaf bekijken, dus heb ik een hele klim omhoog gemaakt. Het uitzicht hier was echt zo mooi en een stuk minder toeristen, dus ik was blij dat ik het gedaan had. Vervolgens zijn we naar de Taed Sae waterval gereden. Om daar te komen moesten wij voor het laatste stukje een longtail boot pakken. Deze waterval was echt weer totaal anders en bestond echt uit alleen maar lagen, maar het water had wel een veel mooiere kleur dan de andere waterval. In de avond hebben we heerlijk wat streetfood gegeten. Wel moeilijk om te kiezen bij welk kraampje je wat zal bestellen, aangezien ze echt allemaal hetzelfde verkopen.

De volgende ochtend werd ik samen met een Belgisch meisje opgehaald om naar een Olifanten village te gaan. Wauw wat een ervaring was dit!! De hele dag heb ik met een big smile rondgelopen. Wat zijn die beesten groot zeg. De gids heeft ons alles over het park verteld en ons uitgelegd hoe wij met de olifanten konden communiceren. Het park zag er echt super goed uit en je zag ook duidelijk dat er goed voor de olifanten gezorgd werd. Natuurlijk was ik weer de eerste die op ollie mocht gaan zitten. Toch wat hoger dan verwacht en de haren prikken ook behoorlijk. Samen met Ollie ben ik de rivier overgestoken en hebben wij daarna heerlijk samen geknuffeld en gebadderd. Dit was echt hilarisch, met zijn slurf spoot hij mij helemaal nat. Ollie vond mij echt heel lief en we hadden echt een band. Ik denk dat dit kwam omdat ik een shirt had aangetrokken met een ollie erop. Daarna hebben wij nog heerlijk kunnen zwemmen bij de Taed Sae waterval waar ik die dag ervoor ook al was geweest. Echter zijn wij nu van bovenaf helemaal naar beneden geklommen, wat echt een avontuur was.

De ochtend erna hebben wij een keer de wekker ECHT vroeg gezet, namelijk om 5 uur zodat wij de Tak Bat ceremonie konden bijwonen. De Tak Bat is een dagelijks ritueel tijdens zonsopgang waarbij locals zich op straat verzamelen en voedsel aanbieden aan de monikken. In de middag hebben wij een heerlijk relaxed dagje aan het zwembad gehad en afgesloten met een heerlijke massage. Die had ik al even niet meer gehad, dus kon ik wel weer gebruiken.

Nu op naar Vang Vieng voor het wel bekende tuben, maar eerst een horror rit van 7 uur zien te overleven.

Duany khuaamhak (Liefs)

Renee


  • 11 Oktober 2016 - 08:28

    Mama:

    Geweldig je fotot's met Ollie lieverd, heb weer genoten van je verhalen, kusje mama

  • 11 Oktober 2016 - 09:01

    Berry:

    Hey rusland, wat een leuk verhaal weer. Lekker genieten nog in laos! Dikke kus

  • 11 Oktober 2016 - 09:15

    Papa:

    Zo te horen heb je het wel goed. Mooie verhalen. Hou je het wel vol tot december?
    Geniet ze. Papa

  • 11 Oktober 2016 - 11:12

    Chris :

    Wat super leuk om te lezen en wat komt alles me bekend voor van sas.
    Met de olifanten en monikken. Wat een belevenissen allemaal!
    Geniet er nog maar van lieverd!
    Dikke kus

  • 11 Oktober 2016 - 16:44

    Gea:

    Heeeerlijk Laos, wat een fijn en mooi land toch! Leuke verhalen Renee. Geniet ervan! Xx

  • 11 Oktober 2016 - 19:27

    Huub:

    Goed en mooi verhaal! Lekker kort ook! Geniet er nog van! Tijd vliegt

  • 12 Oktober 2016 - 08:00

    Daan:

    Het is een groot avontuur. Heerlijk beeldend geschreven. Ik zit het mrt een big smile te lezen. Je maakt veel nieuwe vrienden, zowel met mens en dier. In de jungle zou je het goed doen! Geniet nog heerlijk van alle mooie en nieuwe indrukken! Liefs en dikke kus Daan

  • 12 Oktober 2016 - 08:37

    Suus:

    Hahaha! Met een big smile zit ik in de bus je verhaal te lezen! Wat schrijf je leuk!
    Wat een belevenissen. Ben blij dat je olifanten droom is uitgekomen haha!
    Geniet nog van het prachtige Laos!!
    X

  • 12 Oktober 2016 - 08:48

    Christien:

    Je omschrijf je verhalen zo dat het net is of ik mee ben, geweldig veel plezier en ik kijk alweer uit naar het volgende avontuur. groetjes xxx

  • 12 Oktober 2016 - 23:01

    Lex Willemse-appel:

    Lieve Renee, je bent zo ver weg maar door je schrijfstijl zo dichtbij. Dit wordt een spannend reisverhaal voor later.
    Het is klimmen en dalen en varen en fietsen. Het is knuffelen met Ollie en je verwonderen over zoveel natuurschoon. Jij haalt het 'onderste uit de kan' Ook in Laos, en zo ben jij.
    Wij zijn trots op je, van ons krijg je een in ieder geval een applaus.

  • 12 Oktober 2016 - 23:02

    Lex Willemse-appel:

    Dikke kus Opi, Omi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 14345

Voorgaande reizen:

16 September 2017 - 06 Oktober 2017

Colombia

03 September 2016 - 03 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: