Prachtige rijstvelden, watervallen en stranden - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Renee Willemsen - WaarBenJij.nu Prachtige rijstvelden, watervallen en stranden - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Renee Willemsen - WaarBenJij.nu

Prachtige rijstvelden, watervallen en stranden

Blijf op de hoogte en volg Renee

18 November 2016 | Indonesië, Sanur

Joehoeee,

De taxi stopte halverwege bij de 'buddha to buddha' fabriek. Leuk om een juweliers werkplaats te zien en in de winkel te kijken, echter vraag ik mij af of dit wel echt is. Het materiaal was veel lichter dan de buddha to buddha die ik thuis heb en vond het nog redelijk prijzig, dus heb ik uiteindelijk niks gekocht. Bij Sanur zit ook nog een winkel, hopelijk daar wat meer geluk. We werden warm onthaald door het personeel bij onze accomodatie. Ze tilden onze tassen en er stond een lekkere smoothie voor ons klaar. Hierna hebben we even lopend de omgeving verkend en wederom een heerlijke massage genomen. Het reizen is ook zo ontzettend zwaar dat je er zeker 1 per week nodig hebt haha. Hierna hebben we bij een heerlijke warung wat gegeten voor nog geen 8 euro samen.

Het is hier gelukkig een stuk minder warm dan in het zuiden van Bali, dus het heeft echt de ideale temperatuur om dingen te ondernemen. Het ontbijt wordt hier bij je huisje gebracht, dus we konden lekker op ons eigen terras ontbijten. In de ochtend hebben we eerst een bezoekje gebracht aan de Monkey forest. Dit is een super mooi stukje jungle waar apen loslopen. Nu zal je denken dat ik wel wat gewend ben aangezien de Apenheul om de hoek zit, maar ik vond het echt helemaal niks! Ik liep liever een paar meter om dan langs al die nieuwsgierige aapjes. Gelukkig waren we goed voorbereid en hadden we geen tasjes of iets bij ons, waardoor wij gelukkig niet echt interessant voor ze waren. Hierna zijn we met de scooter naar de Tegalalang rijstvelden gereden. Ik had al gelezen dat in de omgeving van Ubud prachtige rijstvelden te vinden zijn, maar dit heeft echt al mijn verwachtingen overtroffen. Het was er zo groen, zo hoog en overal waar je keek zag je die mooie etages rijstvelden. En het toffe was dat je tussen die rijstvelden mocht lopen. Dit was zeker weer even een wow effect! We hebben de dag afgesloten met een bezoekje aan de Taman Ayun tempel. Om hier te komen moesten we eerst een flink stuk met de scooter rijden door de regen. Ik was echt tempel moe aan het worden, maar gelukkig zijn de tempels hier weer echt anders. De tempel ligt in een prachtig park met aan drie zijden een gracht met lotusbloemen. In de avond hebben wij bij een Italiaan wat gegeten. Hier staat elke avond een flinke rij voor, dus hier wilden wij ook een keer eten. Toch wel lekker om ook weer eens wat anders te eten dan rijst.

De volgende ochtend zijn we weer op de scooter gesprongen richting de Gunung Kawi tempel. Dit was een tempel gelegen in een vallei. Hier werden erg veel offers gebracht, de één nog mooier dan de ander. Mooi om te zien hoe de locals hier elke dag uren mee bezig kunnen zijn. De afstanden op Bali zijn gelukkig niet zo groot, waardoor wij dus bijna overal de scooter kunnen pakken. Op deze manier zie je veel meer van de omgeving en het geeft je een heerlijk vrij gevoel. Aangezien ik steeds rij moet mama navigeren, wat al iets beter gaat, maar zeker nog niet helemaal vlekkenloos. Gelukkig heeft elk nadeel zijn voordeel en zijn we dankzij mama op de meest afgelegen wegen beland met de mooiste omgevingen. Een ander voordeel is dat we dus nog nooit heen en terug hetzelfde hebben gereden.
Eind van de middag werden we opgehaald voor onze kookcursus. We hadden mazzel en kregen privé kookles. We startten de cursus met het maken van een offer. Vervolgens kregen we een uitleg over alle ingrediënten en hebben we verschillende Balinese gerechten bereid. Iedereen heeft zo zijn kwaliteiten en koken is er 1 waar nog aan gewerkt moet worden. Mama moest hier erg om lachen hoe ik bepaalde dingen stond te snijden of klaar te maken. Waar ik wel erg goed in ben is in het opeten van al het eten. Alle gerechten waren echt verrukkelijk!! We hebben de recepten meegekregen, dus ik kan thuis nog even oefenen.

Om 11 uur werden we de volgende dag door Bo opgehaald. Hij was onze privé taxi chauffeur voor deze dag. We zijn deze dag richting het noorden van Bali (Singaraja) gereden voor een bezoek aan de Sekumpul waterval en aan mijn lieve vriendinnetje Mara. Het duurde al zeker 2 uur om bij die waterval te komen. Het was een weg door de bergen met enorm veel bochten. Wel was het erg leuk om door al die schattige dorpjes te rijden. Mama en ik hadden ervoor gekozen om zonder gids de afdaling richting de waterval te maken. Het eerste stuk ging erg soepeltjes en ik dacht al als de hele weg zo is dan valt het reuze mee. Maar ik had iets te vroeg gejuicht, want erna volgden er enorm veel stijle trappen en een hike door het water richting de waterval. Het was gelukkig zeker de moeite waard en eigenlijk was de hike ernaar toe ook echt super tof! Het waren 3 enorme watervallen naast elkaar en je kon er zelfs onder staan. Hier hebben wij dus mooi even een verfrissende duik genomen. Hierna begon de tocht omhoog en die valt altijd zwaarder dan omlaag, maar wij vonden het makkelijker om sommige stukjes te rennen ipv te wandelen dus wij waren aardig snel weer bovenaan. Hup de taxi in richting Singaraja waar Mara 4 maanden woont voor haar studie. Ik was de hele rit gewoon zenuwachtig om haar weer te zien, zo bijzonder om een vriendinnetje van thuis hier te zien. Ze stond ons al bij de poort op te wachten en we zijn elkaar in de armen gevlogen om even flink te knuffelen. Super leuk om te zien waar ze woont! Samen met Mara zijn we naar een resort bij Lovina gereden en hebben we daar de rest van de dag gerelaxed, bijgekletst en wat gegeten. Helaas was het maar van korte duur en moesten wij daarna alweer afscheid van elkaar nemen.

Onze tijd in Ubud is voorbij gevlogen en voordat we het wisten stond de taxi richting Sanur alweer klaar. Hier kwamen we al om 11 uur aan en we konden toen al inchecken. Sanur is echt de perfecte bestemming om de vakantie met mama af te sluiten. We hebben echt een super mooi hotel, ik denk wel de meest luxe tot nu toe! De kamer is groot, heerlijke bedden en we hebben een groot overdekt balkon. Ook ligt het hotel echt maar 200 meter van het strand. Hier hebben wij de rest van onze dag doorgebracht en hebben we een boot geboekt richting Nusa Lembongan voor de volgende dag. Helaas werd het eind van de dag aardig bewolkt en begon het een beetje te regenen.

We werden de volgende ochtend met een busje gebracht naar de boot richting Nusa Lembongan. Binnen een half uur waren we er al. We hebben wederom een scooter gehuurd om dit schattige kleine eilandje te verkennen. Na een uur hadden wij het hele eiland rondgereden. Af en toe hadden wij even gestopt om te genieten van het mooie uitzicht of om even te beseffen hoe goed wij het hebben, want er waren hier naast de luxe strandhuisjes ook erg veel krotten. Nusa Lembongan heeft veel meer een eiland vibe dan Bali en de stranden waren er nóg mooier. Eerst hebben wij een drankje gedronken bij Mushroom point, dit had echt een prachtig strand met helderblauw water.  Vervolgens zijn we naar Dream beach gereden. Het strand doet zijn naam zeker eer aan, echt prachtig was het. Hier hebben wij de rest van de dag gelegen, gezwommen, gegeten en geborreld. Ook kwamen Eva (mijn backpack vriendin) en Daan gezellig een drankje doen. Kortom een heerlijk en relaxed dagje! Mama was moe dus ging al vroeg slapen die avond en ik keek nog even een serie vanuit bed. Opeens begon echt alles te shaken en het werd alleen maar heftiger. Het duurde zeker wel een minuut dus ik riep al iets te hard "wtf gebeurd hier dan" en mama werd ook wakker. Dit bleek uiteindelijk een aardbeving van 5.6 op de schaal van richter te zijn. Toch weer iets spannends om aan het verhaal toe te voegen haha.

In de ochtend kwam het besef dat dit alweer ons laatste dagje samen zou zijn. Eerst hebben we een 2e poging gewaagd bij de buddha to buddha fabriek en dit keer ben ik wel geslaagd. Ik mocht namelijk nog wat van opi en omi uitzoeken voor mijn verjaardag, dus als een kind zo blij liep ik door de winkel. Mijn armband werd helemaal op maat gemaakt, dus ik ben helemaal gelukkig. De rest van de dag hebben we heerlijk aan het strand gelegen en een massage genomen. In de avond hebben we nog heerlijk samen een cocktail gedronken en de koffers gepakt.

Dat is raar na 2 weken 24 uur per dag met mama te zijn geweest zit de tijd er samen alweer op. De tijd is echt voorbij gevlogen, maar wat hebben we veel gezien en gedaan! Mama is nu stiekem ook al een beetje verkocht aan het reizen en heeft ook volop genoten. Na het afscheid is mama nog bij het hotel gebleven en ben ik weer alleen verder gegaan. Mijn laatste 2 weken van mijn reis zijn alweer in gegaan. Op naar de Gili's, benieuwd wat mij hier weer te wachten staat. Ik probeer niet af te tellen, maar gewoon nog van elke dag hier te genieten. 3 december ben ik helaas alweer terug in het koude kikkerlandje.

Bali was echt geweldig! De prachtige stranden, goede surfspots, mooie rijstvelden, de vele offers, het lekkere eten en de vriendelijke bevolking maken het echt een super fijne bestemming.

Tot snel lieve vrienden en familie!

Een dikke kus en knuffel van mij

  • 18 November 2016 - 07:12

    Chris:

    Waaaaah tot snel??? Nog maar twee weken?? Eeeindelijk!!!!
    Heeft me veel te lang geduurd! Geniet volop van je laatste twee weken lieve Renee.
    Je verhaal was weer fantastisch!

    Hele dikke knuffel en kus

  • 18 November 2016 - 09:00

    Papa:

    Fijn te lezen dat jullie een bijzondere tijd samen gehad hebben. Tot snel en groetjes aan mama. Gekust papa

  • 18 November 2016 - 12:41

    Paris:

    Hoiiii Rusland,

    Poeh het wordt hier straks nog druk thuis! Hopelijk heb je veel opgestoken van je reizen zoals: ik moet altijd lief doen tegen mijn zusje.

    Nou op naar je laatste verhaal neem ik aan?!?!

    Dikke kus

  • 18 November 2016 - 20:39

    Gea:

    Super Renee dat jullie het samen zo goed hebben gehad. En nu genieten van je laatste deel. Zie weer uit naar je slot verhaal. Liefs G

  • 21 November 2016 - 16:39

    Daan:

    Lieve Renee, mooi om de geschreven verhalen van jou en live die van Alex te horen. Ze komen aardig overeen, zeker ook wat het genotsniveau betreft! Dat zie je ook terug in de stralende foto's samen! Wij zijn wel aan het aftellen om jou weer te zien. Alleen dan zullen we deze verhalen moeten missen. Elk voordeel heeft z'n nadeel of was het nou andersom

  • 21 November 2016 - 21:52

    Ilona:

    Wat een heerlijk verhaal weer Renee, en dan ook nog met mama erbij, en dan die prachtige plekken, wat een ervaring! Geniet er nog even van en fijn je weer te zien, al best snel :) dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 14268

Voorgaande reizen:

16 September 2017 - 06 Oktober 2017

Colombia

03 September 2016 - 03 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: