Ankor wat? Mijn verjaardag in Cambodja en meer... - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Renee Willemsen - WaarBenJij.nu Ankor wat? Mijn verjaardag in Cambodja en meer... - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Renee Willemsen - WaarBenJij.nu

Ankor wat? Mijn verjaardag in Cambodja en meer...

Blijf op de hoogte en volg Renee

25 Oktober 2016 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hier ben ik weer, nu vanuit het mooie Cambodja. De vluchten gingen eigenlijk allemaal erg voorspoedig, binnen een uur waren we al in Bangkok. Hier hadden we een overstaptijd van 4 uur, waardoor we dus genoeg tijd hadden om nog wat te eten. Zoals jullie waarschijnlijk ook in Nederland weten is de Thaise koning vorige week overleden en is het hele land in rouw. Dit leeft hier veel meer dan in Nederland, dit komt mede door de vele dingen die de koning hier gedaan heeft. Het was dus erg bijzonder om dit even van dichtbij mee te maken. Veel mensen waren zwart gekleed en droegen een rouwbandje. Ook waren alle schermen, zelfs die van de Mac Donalds zwart wit. Erg indrukwekkend om te zien! Na op verschillende plekken wat gegeten te hebben (waaronder weer een Mac Flurry) konden we alweer inchecken en boarden. Ook de 2e vlucht duurde maar een uurtje en vloog voorbij.

Toen we in Siem Reap aankwamen was het helaas al donker waardoor we dus  niet zoveel van de stad hebben gezien. Eenmaal bij ons hostel aangekomen deed ik een sprongetje in de lucht. Eindelijk geen basic hostels meer zoals in Laos! Dit hostel zag er echt fantastisch uit en had meer wat weg van een hotel. Het ziet er niet alleen super hip en trendy uit, maar het heeft ook een enorme lobby, een rooftop zwembad, zachte bedden en heerlijke douches. Hier konden wij wel aan wennen. Iemand van het hostel kwam ons al gelijk helpen om onze tassen te tillen en bij de receptie werden we vriendelijk begroet. Aangezien het al half 11 was ben ik direct gaan douchen en naar bed gegaan. De volgende ochtend ging de wekker al om 4 uur om de sunrise bij de Ankor Wat te zien. Gelukkig waren wij niet de enige gekken die dit deden en stonden we daar met honderden andere mensen te kijken hoe de zon opkwam. We hadden de hele dag een privé tuk tuk die ons richting Ankor bracht en ons daar overal naar toe bracht. Aangezien het er zo groot is hadden we besloten om het over meerdere dagen te verspreiden. Het hele Ankor gebied is namelijk 300 km2 groot! Naast de belangrijkste tempel Angkor Wat hebben we die dag ook nog 3 andere tempels bezocht. Deze tempels bevonden zich in Ankor Thom, dit is een soort stad binnen Angkor zelf met stadsmuren en poorten. Wij hebben de tempels Bayon, Baphuon en Phimeanakas bezocht. Hierna waren wij er wel klaar mee en wilden we weer gaan slapen. Dus in de middag hebben wij een lekkere siësta gedaan, zodat we in de avond weer een beetje fit zouden zijn. Hierna even klaargemaakt en heeft Irene mijn haren mooi gekruld voor mijn pre birthday party. We deden een soort kroegentocht en dronken dus op verschillende plekken een biertje. Uiteindelijk waren we geëindigd bij een barretje buiten waar je je eigen muziek kon afspelen. Hier hebben wij met z'n 6en ons eigen feestje gemaakt. De buckets en shotjes gingen er vloeiend in. We hebben de macarena gedaan en hebben staan twerken midden op straat. Mijn doel om voor 12 uur lam te zijn was duidelijk gelukt. De meiden hadden voor mij gezongen en een mooie feestmuts geregeld. Helaas lag ik er echt af en moesten Michelle en Eva naar huis begeleiden. Ik werd wakker met een enorme kater, dus wist gelijk dat ik jarig was. Na een paar uur ging het gelukkig weer beter na een heerlijke verjaardagslunch. Hierna hebben we de hele dag lekker bij het zwembad gelegen en hadden de meiden een taart voor mij geregeld. Super fijn om zoveel leuke mensen om mij heen te hebben. Wel was dit de enige dag dat ik het thuisfront echt enorme miste, maar gelukkig heb ik dankzij de meiden hier wel echt een top dag nacht en dag gehad! In de avond zijn wij wederom weer ergens een borrel gaan drinken en sloten er ook een aantal jongens aan. Deze avond mij iets minder laten gaan, want nog zo'n kater zou ik niet overleven. Met een groep van ongeveer 12 Nederlanders hebben wij niet alleen de club op z'n kop gezet, maar hebben we ook een afterparty gehouden bij het zwembad. Je kan je voorstellen wat voor een gekkenhuis dit is geweest, maar wat hebben we gelachen! Dit was een verjaardag die dit jaar erg goed is gevierd en die ik niet snel zal vergeten.

Aangezien we een 3 daagse pas hadden voor de Ankor tempels zijn wij hier nog een dag naartoe gegaan. Steeds meer komt het besef hoe mooi en bijzonder dit gebied is. Tussen de bomen en rijstvelden bevinden zich allerlei authentieke tempels. Deze dag hebben wij eerst de wl Ta Phrom tempel bezocht die wereldberoemd is geworden doordat een gedeelte van de film Tomb Raider hier is opgenomen. Ik vond dit echt een van de mooiste tempels van Angkor. De bomen groeien langs, over en dwars door de tempel heen. Dit maakt de tempel uniek ten opzichte van de andere tempels.
Vervolgens zijn we naar de Phnom Bakheng tempel gegaan om vanaf hier de sunset te bekijken. Deze tempel ligt op een berg, waardoor we dus eerst een klim omhoog moesten maken. Er mogen in totaal maar 300 mensen tegelijk op de tempel zijn, waardoor we dus even moesten wachten. Het uitzicht was hier prachtig! Wel was het jammer dat je door alle bomen niet alle tempels even goed kon zien. Ook waren er veel monniken die nog voor mijn foto geposeerd hebben. Helaas geen selfie met ze kunnen maken anders kon ik weer iets van mijn bucketlist strepen haha. In de avond even rustig aan gedaan, om mijn lichaam even te laten herstellen van de afgelopen dagen.

De volgende ochtend heb ik met de meiden de bus gepakt richting Phnom Penh. Dit is voor nu alleen even een tussenstop richting de eilanden. Anders zou de reis wat te lang duren, nu gelukkig 'maar' 7 uur. De bussen en wegen zijn hier in ieder geval een stuk beter dan in Laos. Wel hadden wij gelezen dat veel busmaatschappijen worden afgeraden ivm wekelijkse ongelukken en veel diefstal. Dus pakken voor het vervoer door Cambodja de wat duurdere bus die overal goed staat aangeschreven. Aangezien we pas eind van de middag in Phnom Penh aankwamen hebben we eigenlijk niet veel meer gedaan. Het weer was ook slecht dus hebben we lekker een paar uurtjes gerelaxed en zijn we erna wat gaan eten bij een Italiaan. De volgende ochtend alweer vroeg op om door te gaan naar Sihanoukville. Dit is een doorreis route zodat we in ieder geval met Michelle haar verjaardag op het eiland Koh Rong zullen zijn. Op de terug weg zal ik wat langer bij deze steden verblijven. Wij kwamen midden in de middag aan in Sihanoukville, waardoor we niet meer echt veel konden doen. De meiden moesten hun visum voor Vietnam regelen en ik heb mijzelf getrakteerd op een heerlijke massage. Dit was tevens de beste massage tot zo ver, dus ik kwam helemaal zen terug.

De volgende ochtend vertrok de boot richting Koh Rong. De zee was nogal wild doordat het ook geregend had. De boot ging dus letterlijk van voor, naar achter, van linke en rechts. Gelukkig had ik die avond ervoor niet gedronken en heb ik zonder zeeziekte deze tocht overleefd. Het uitzicht op dit prachtige eiland maakte ook veel goed. Ik heb al vele mooie witte bounty stranden gezien, maar de stranden hier zijn tot nu toe de mooiste die ik gezien heb. Het water was helderblauw en mijn ogen deden pijn van de hagelwitte stranden. Verder zijn de voorzieningen op het eiland een beetje primitief. Zo is er geen warm water voor het douchen en doet zelfs mijn Cambodiaanse simkaart het hier niet. Dus het was weer back to basic en zo dus ook onze bungalow. Dit was weer even wennen, zonder airco en met alle geluiden van buitenaf. Maar dit hoort bij dit eiland en heeft ook wel wat. Toen ik naar de wc liep heb ik gelijk een nieuwe vriend gemaakt, Frits, een gecko van minimaal 25 centimeter. Eind van de middag heb ik samen met Sharon meegedaan met een intensieve bootcamp training. Deze werd gegeven door een grote footballplayer die ons 1,5 uur compleet heeft afgemat. Toen we een sprintje naar achteren moesten doen, struikelde ik vol over mijn eigen benen en daar lag ik dan languit en gestrekt op het strand. Waarom moet ik mij altijd weer zo uitsloven? Haha. In de avond hebben we gezellig wat gegeten en gedronken en om 12 uur was het Michelle haar bday. Alles sluit hier al vroeg dus de volgende dag hebben we het pas echt even goed gevierd.

Dus de volgende dag zijn wij mee gegaan met de Booz cruise. Dit was een soort partyboot waarmee je de hele middag zou gaan varen en tijdens de stops een verfrissende duik kon nemen of kon snorkelen. Zoals overal in Azië was ook hier de boot een uur te laat, maar dat mocht de pret niet drukken. Met zo'n 50 man, een dj en de benodigde drank vertrokken we uiteindelijk met de boot. De boottocht zelf stelde eigenlijk weinig voor. Er werd maar 1x gestopt en toen hadden we de gelegenheid om even van bovenaf van de boot te springen. Zo blij als een kind om van de 2e verdieping en zelfs van het dat te mogen springen. In de avond hebben we ook nog deelgenomen aan de pub crawl. Dit was vooral erg gezellig, omdat bijna iedereen van die middag hier ook bij aanwezig was.

De dag erna zijn de meiden door gegaan naar het andere eiland Koh Shaloem en heb ik besloten om nog een extra dagje hier te blijven. Ik wilde namelijk nog wel de rest van dit prachtige eiland zien en even mijn eigen ding te doen. Ik had al snel 2 jongens ontmoet die hetzelfde plan hadden. Dus die ochtend begonnen we al vroeg aan een hike naar de andere kant van het eiland. Dit was een spannende en vooral warme tocht door de jungle. Met flink wat klim en klouter werk zijn we na een uur aangekomen bij Longbeach. Dit was gelukkig zeker de moeite waard. Aan de kant waar wij zitten is het namelijk best wel toeristisch en hier echt totaal niet. Eind van de middag zijn we nog naar een ander strand gelopen waar we als enige wat zaten te drinken. Paradijzen bestaan dus echt! Nu op naar Koh Shaloem, een paar dagen zonder wifi en verbinding.

Een dikke kus vanuit het zonnige Koh Rong (Google maar even)

  • 25 Oktober 2016 - 09:35

    Papa:

    Wederom adembenemend lijkt mij. Besos de Eivissa.

  • 25 Oktober 2016 - 09:56

    Chris:

    Wat een verhaal en wat een happening jou verjaardag.
    Ik mis jou ook lief zusje! Gelukkig gaat de tijd snel!
    En ik heb gegoogled hoor jeetje wat prachtig koh rong!
    Lekker back to basic!
    En die gekko GETSIE!!!!

    Dikke kusjes

  • 25 Oktober 2016 - 10:10

    Ber:

    Hey Rus,

    Weer prachtig geschreven. Je verjaardag vieren aan de andere kant van de wereld, erg bijzonder. Nu nog hopen dat je wat volwassener bent geworden als je terug bent. Je bent nml toch echt een jaartje ouder haha.

    Dikke kuss

  • 25 Oktober 2016 - 12:26

    Mama:

    Wat ben je ook een stoer ding, heerlijk weer om te lezen, je verjaardag hebben wij hier gevierd met je zusjes, Char en opa en oma op een echte hollandse manier namelijk met mosselen, tijdens het eten hebben we je via de telefoon kunnen toezingen dus was je er toch een beetje bij, nog even en ik sluit je in mijn armen heerlijk! kusje

  • 25 Oktober 2016 - 18:24

    Ilona:

    Jeeee wat mooi Koh Rong, nou helemaal niks "Rong"aan, adembenemend mooi!
    Op deze manier je verjaardag vieren staat inderdaad in je geheugen gegrift, fijn te horen dat je ook af en toe wat tijd voor jezelf pakt, dikke kus!

  • 25 Oktober 2016 - 19:00

    Gea:

    Geweldige verhalen weer. Je hebt je verjaardag onvergetelijk gemaakt en nu weer tijd voor je zelf. Ook zo belangrijk! Geniet v je uitzicht en van lekker niets doen. Liefs Gea Xx

  • 27 Oktober 2016 - 15:12

    Lex:

    Lieve Renee. Al lees je niet zo vaak een boek, schrijven kun je wel en hoe! Al die mooie momenten van de trektocht, je verjaardag, je ontmoetingen, de tempels, de wandelingen/beklimmingen,etentjes, boot- en bustochten, eilanden etc.We smullen ervan.
    In Cambodja ben je nog niet uitgekeken. Laat je je ook daar flink verbazen!!!
    Daarna op naar Bali.Dikke kus Opi en Omi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 14281

Voorgaande reizen:

16 September 2017 - 06 Oktober 2017

Colombia

03 September 2016 - 03 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: